דפי מידע

יום רביעי, 14 ביולי 2010

הכרות עם הבמאי של הסרט "ההתחלה". - כריסטופר נולאן



הבמאי כריסטופר נולאן מביא לנו השבוע את הסרט "ההתחלה". קשה לי להתייחס לסרט הזה בלי להתייחס לסרטיו הקודמים של נולאן. במשך עשר השנים האחרונות הוא דאג להביא לנו מגוון רחב של ז'אנרים סרטי קומיקס ,מתח ופנטזיה שאיכותם לא נפלה מסרטו הראשון "ממנטו" ועד סרטו האחרון "האביר האפל" אבל צריך להתחיל מההתחלה כדי להבין את האיכויות בסרטיו.



לפני כעשר שנים הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים בונציה סרט בשם "ממנטו" הסרט עסק באדם שסובל מבעיית זיכרון המונעת ממנו לזכור אירועים חדשים והוא נאלץ לקעקע על גופו מידע חשוב כדי שיוכל לזכור אותו. מה שייחד את הסרט הוא רצף האירועים שנע אחורה כרונולוגית בזמן הסרט. זה היה סרט באורך מלא הראשון של כריסטופר נולאן והקהל קיבל אותו באהבה. לא עבר הרבה זמן עד ש"ממנטו" הפך להיות סרט פולחן. כריסטופר נולאן שכתב גם את התסריט זכה באותה שנה בפסלון האוסקר על כתיבתו. מה שנשאר לצופים שראו את הסרט הוא לחכות ולראות האם הבמאי הצעיר יכול לעשות סרט נוסף.

נולאן ופירס על הסט של "ממנטו"
סרטו השני של נולאן היה "אינסומניה". "אינסומניה" היה מבוסס על סרט נורבגי בעל אותו שם. בסרט כיכובו אל פצ'ינו, רובין ווליאמס והילארי סוואנק. ישנם מעט מאוד במאים שמצליחים להיות נאמנים ברוחם ובאיכותם לסרט המקור האירופאי. כריסטופר נולאן הצליח לעשות זאת , אך זאת הייתה הפעם האחרונה שהוא צילם סרט שלא הוא כתב את התסריט שלו.

סרטו השלישי הביא את נולאן לתודעה היותר רחבה של הציבור עם הסרט המצוין "באטמן מתחיל". עד אותו זמן לקו סרטי הקומיקס בעלילה אוורירית וחסרת עומק שהייתה רק משטח לסרטי אקשן טובים בחלק מהמקרים כגון "אקס-מן" ובסרטים גרועים במקרים לא מעטים כגון "דרדוויל" ו"אלקטרה". נולאן נתן לנו תסריט אינטליגנטי והביא גיבור מורכב בעל מגרעות. בעבודה על הסרט פגש נולאן את מייקל קין ומאותו סרט קיין הופיע בכל אחד מסרטיו של נולאן.

סרטו הרביעי היה הסרט המצוין "היוקרה" אבל אני נאלץ לפסוח עליו ולהגיע ישר לסרטו החמישי. כריסטופר נולאן לקח את סדרת הקומיקס  "באטמן" ונתן לה מגע של קסם כדי להפוך לסרט מבוסס קומיקס הטוב ביותר שנעשה עד עכשיו "האביר האפל".  הסרט הביא לנו גם את אחד מהופעות המשחק המשובחות שהיו בקולנוע של הית' לג'ר המנוח. אני יודע שהכנסות לסרטים הם לא סממן לאיכות, אבל הסרט הכניס יותר ממיליארד דולר. נולאן בסופו של דבר המשיך את הקו שהתחיל בסרט הראשון ורק שיבח אותו.

נולאן ודיקפריו על הסט של "ההתחלה"
סרטיו של נולאן מלאים באווירה קודרת וגיבורי הסרטים נוטים לסבול מחוסר יציבות נפשית. נולאן דואג להביא אותנו לתוך מצבה הנפשי של הדמות מאוד בהצלחה. ישנם כאלה שמרמזים שבסרטיו של נולאן יש לא מעט דמיון מסרטיו של סטנלי קובריק אותו הוא מעריץ וייתכן שהם צודקים. 

התקווה שלי מהסרט "ההתחלה" הוא שהשם כריסטופר נולאן יהפוך משם שרק אנשים שאוהבים קולנוע מכירים, לשם שכל אחד שהולך לסרט ידע. ולא נצטרך לומר "זה ההוא שעשה את באטמן". אני חושב שכריסטופר נולאן כבר ביסס לעצמו מקום ברשימת הבמאים שעושים רק סרטים טובים עוד לפני שסרטו האחרון יצא לקולנוע. אולי לא תמיד המבקרים יתנו תשבחות.אבל נולאן נותן לקהל בדרך כלל את מה שהקהל ביקש לקבל מהסרט. הוא לא מזלזל בצופים שלו ולא לוקח אותם כמובן מאליו והקהל יודע להאריך זאת. ולכן אנחנו כותבים עליו.

קישור לסיקור של הסרט "ההתחלה"

נולאן ודיקפריו מדברים על הסרט "ההתחלה"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה